logo

Yüz Yüze Konuşmaya Ne Dersiniz?

Yaptığı her işte en güzelini yapmaya çalışan, yaratıcı, disiplinli bir ekibiz. Topluluk yönetimi, eğitim teknoloji ve robotik gibi niş konularda uzmanlıklarımız var. Birlikte neler yapabileceğimize bakmak, tanışmak, hayata katma değer sağlamak için görüşmeye ne dersiniz?
iletisim@artistanbul.io
+90 0212 251 64 37

Bir Geek Projesi: Hışım Kılıcı

Bir Geek Projesi: Hışım Kılıcı

Artistanbul’da son zamanların en heyecanlı ve ruhuna uyan maker projesiyle karşı karşıyayız. Projemizin kod adı: Hışım Kılıcı. Bu blog yazımda Hışım Kılıcı projesinden, hikâyesinden ve geliştirme süreçlerinden bahsedeceğim.

Bilindiği üzere Artistanbul’da son derece geek bir ekibe sahibiz. Yaptığımız ciddi işler bir yana, yapılması konusunda şüphelerimizin olduğu projelerde de yer almaya çekinmiyoruz. Hışım Kılıcı projesi de bunlardan biri. Öncelikle Hışım Kılıcı fikri nasıl doğdu, hikâyesinden bahsetmek isterim.

İstanbul’da hizmet veren ve sayısız ulusal ve uluslararası ödül kazanmış ve kazandırmış Akademi Eskrim‘in sahibi Emir Özkurt ile Artistanbul arasında dosthane bir toplantıda çıkmış bir projeden bahsediyoruz. Eskrim sporu zor ve disiplinli bir spor olmasına karşın, barındırdığı teknolojik ekipmanlar dolayısıyla çok havalı bir spora benziyor. Emir Bey’in eskrim müsabakalarının en önemli sorununun, kullanılan hantal skor ekipmanının sporcu üzerine yerleştirilmesi olduğunu bizlere iletmesi üzerine, kılıç ve skor sistemini nasıl kablosuz hale getireceğimiz konusunda hemen çalışmaya başladık. Öncelikle işimize eskrim sporunu anlamalıydık.

Aşağıdaki eğlenceli videoyu izlemenizi öneririm:

Proje heyecanlı olduğu kadar karşımıza çıkan engelleri de aşmalıydık. Karşımıza çıkan engellere bakacak olursak;

  • Eskrim sporuna ait 3 dalda da (Epee, Flore, Sabr) skorboard sistemine entegre bir şekilde çalışması,
  • Skorboard’a bağlı kılıçların kablosuz bir şekilde eşleşmesi,
  • Kılıçların skorboard ile haberleşmesinde kullanılacak kablosuz teknolojinin yaratacağı gecikme ve tepki süresi,
  • Kılıçların iletkenliklerinin ve bağlı olduğu yerlerin farklılık göstermesine karşın aynı kabloları kullanması,
  • Dünya’da çok az firmanın Wireless Fencing Skorboard teknolojisi geliştirmiş olması,
  • Ar-Ge için inelenmesi gereken kaynakların azlığı.

 

Teknolojinin suyunu sıkmak

Eskrim oyun türüne göre hedef alanları

Yukarıda da bahsettiğim gibi, eskrim sporu 3 farklı dalda icra ediliyor. Karşılaşmanın türüne göre hedef alanları (tuş) değişmekte ve buna göre bir puanlama yapılıyor. Öncelikle kılıcın üzerindeki iletkenin noktanın, oyun türüne göre değişen kırmızı hedef alanıyla temasında ortaya çıkan gerilimi hesaplayıp, kablosuz yöntemle anlık olarak skorboard üzerine gönderimini sağlamayı hedefledik. Her bir kılıcın türü oyuna göre farklılık gösterdiğinden dolayı, oyunun moduna göre farklı değerleri değerlendirmek durumunda kaldık. Kılıçların ucunda bulunan buton (düğme) veya kılıcın temas yüzeyi, oyuna göre sayı alıp almamasını değiştiren öğelerden bir tanesi.

Kılıçların iletkenlik şemasını çıkarttıktan sonra hangi elektronik prototipleme kartını kullanacağıma karar vermek durumundaydım. Arduino, C.H.I.P, Raspberry Pi uzmanı olduğumuz elektronik prototipleme kartları arasından, pin sayısı ve ihtiyaçlarımızı en iyi şekilde karşılamasından ötürü Arduino üzerinde karar kıldık. Arduino kartları arasından, en çok pin sayısına sahip Arduino Mega kartını kullanmanızı öneriyorum. Elektronik bir skorboard yerine ekran kullanmayı düşünüyorsanız, Raspberry Pi sizin için biçilmiş kaftan olacaktır.

Tüm bu beyin patlatma operasyonunu “Teknolojinin Suyunu Sıkmak” olarak değerlendirdiğimden dolayı, bu başlığı koymaya karar verdim.

 

Skorboard tasarımı

Örnek Eskrim Skorboard Sistemi

Skorboard tasarımını yaparken varolan skorboard işlevsetini göz önünde bulundurarak bir sistem tasarlamayı uygun gördük. Bu işlevlerin arasında;

  • Taraflara ait puanlar
  • Anlık sayı göstergesi
  • Faul durum göstergesi
  • Durum göstergesi
  • Süre sayaç göstergesi
  • Kılıç bağlantı göstergesi

gibi çeşitli göstergeler bulunuyor.

Mola verme, süreyi sıfırlama veya atak önceliğine göre puan atama özellikler hakem tarafından belirlendiğinden dolayı, hakemde birer adet kızılötesi kumanda bulunuyor. Kablosuz haberleşmeyi sağlaması için bir adet ESP8266, xBee veya Bluetooth gibi yöntemleri kullanmanız gerekiyor. Projemizde ESP8266 kullanımını gecikme süresini azaltması ve tepki süresinin iyi olması sebebiyle tercih ettik.

 

Oyuncu kontrolcüsü tasarımı

Oyuncu kontrolcüsünü tasarlarken çeşitli kriterleri de düşünmemiz gerekiyordu. Bunlar,

  • Oyuncuyu rahatsız edecek şekilde serbest olmamalı,
  • Kullanıcı kılıcını yük ile yüklememeli,
  • Skorboard ile kolaylıkla eşleşme yapılabilmeli,
  • Uzun şarj ömrü olmalıdır.
  • Hafif, küçük ve sağlam olmalı.

Tüm bu özellikler, yapacağınız prototip tasarımını çok kolay diye düşünürken aslında en çok zorlanacağınız kısımlardan birisi durumuna getiriyor. Devamlı hareketli olan oyuncuya sağlam, hafif, küçük bir cihaz tasarımı yapmalısınız. Elektronik prototipleme kartlarından olan C.H.I.P veya Wemos gibi kartları bu iş için rahatlıkla kullanabilirsiniz. İki farklı elektronik prototipleme kartının haberleşmesinin sağlıklı olabilmesi için çift yönlü iletimi sağlayan aynı türden bir kablosuz haberleşme donanımı kullanmanız gerekiyor.

 

Testler

Tüm bunları tamamladınız ve sıra geldi en eğlenceli kısıma… Bu zamana kadar hazırlamış olduğunuz ürünü deneyecek olan kişininde yine siz ve ofisinizdeki kişilerin olması gerçekten çok güzel bir duygu. Hata giderme ve test süreçleri, gerçekten çok ama çok keyifli!

Hışım Kılıcı şu anda geliştirme aşamasında olduğundan, görsellerini siz değerli okuyucularımızla paylaşamıyorum. Projenin tamamlanmasının ardından yeni bir blog yazısı, sizleri bekliyor olacak.

Bizleri takip etmeye devam edin. Gelecek yazımda görüşmek dileklerimle.

Oğuzhan Kayar

Artistanbul'da Eğitim Teknolojileri Uzmanı ve Maker Eğitmeni olarak görev almaktayım.

Yorum Yok

Yorum Yaz

Yorum
İsim
E-Posta
Website